+36 (70) 208-3050

FÉKSZERVIZ

FOGLALJON MIELŐBB IDŐPONTOT!

A fékrendszer rendszeres ellenőrzése, illetve a számítógépes fékmérés során pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról. 

Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő), ABS/ ESP hidraulikus elemei és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és a dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül kizárólag a tárcsafékek alkalmazása. A fékút határozottan nő a sebesség növekedésével, amit még a gumik állapota, valamint az útviszonyok is befolyásolnak. A legtöbb újabb jármű jelzést ad vagy egy figyelmeztető lámpa kigyullad, ha a fékbetétek megkoptak.

A rendszeres ellenőrzések során azonban a kopás már látható, mivel, – amint mondtuk -, a fékrendszer ellenőrzése minden karbantartásnál fontos kérdés, a műhely feladata!

A fékbetétek cseréjének költségei

A fékbetétek egyedi cseréje természetesen olcsóbb, mint a fékbetétek és a féktárcsák teljes cseréje. Biztonsági okokból a fékbetétek mindig tengelyenként, vagyis párban újulnak meg. A fékbetétek cseréjének költségeit számos tényező befolyásolhatja: a fékek típusa (tárcsafékek vagy dobfékek), megkopott fékbetét garnitúrák száma (első, hátsó vagy teljes), a szerelés időtartama és a kiegészítő munka, a pótalkatrészek ára eredeti vagy gyári minőségben. A fékbetétek cseréjéhez szükséges idő a járműtől függ, tengelyenként ca. fél óra az iránymutatás. Valamivel több időt vesz igénybe, ha a féktárcsát is ki kell cserélni, de egyszerűbb esetekben ez nem jelentős eltérés. Anyag és időigényes a munka azon típusoknál, ahol a kézifék, rögzítő fék dobja a féktárcsában helyezkedik el, illetve ott ahol a féktárcsa egyúttal kerékagy is. (Különösen hajtott tengelyek esetén.)

Egyes járműtípusoknál a rögzítőféket a fékrendszer szétszerelése előtt egy diagnosztikai eszközzel ki kell kapcsolni.

Rendellenes működés jelei

Felvetődik a kérdés, hogy mely tünetek jelzik a fékek hibáit vagy problémáit, mik azok a jelek, amikre a vezetőnek figyelnie kell? Az elektronikus kopásjelző, az egyre hosszabb fékút és a megváltozott megállási pont a féktárcsák vagy a fékbetétek nagy kopását jelzik. Ha a keréktárcsa vezetés közben erősen felmelegszik, ha a fékpedál jelentősen pulzál, vagy ha észrevehető csiszolási zajok, égett szag észlelhetők, a fék mechanikai funkciója is károsodhat. Ennek oka lehet például a fentieken túlmenően szennyezett, korrodált féknyereg.